2006. október 18.
Jól fogadták a FEKETEországot Moszkvában
A moszkvai közönség főleg az Amerikát, illetve a magyar ultranacionalistákat kipellengérező jelenetekre reagált a Krétakör Feketeországából.
A moszkvai közönség főleg az Amerikát, illetve a magyar ultranacionalistákat
kipellengérező jelenetekre reagált a Krétakör Feketeországából, amely nagy
sikert aratott egy nemzetközi "underground" fesztivál nyitóelőadásaként vasárnap
este a Novaja Opera színpadán. "Az oroszok számára
az Amerika-ellenesség valamiféle egészséges nacionalizmust is magába rejthet, a
nagy Oroszországnak valamiféle tiszteletét és szeretetét" - latolgatta Shilling
Árpád rendező az MTI kérdésére azzal a jelenettel kapcsolatban, amelyben a
társulat az iraki Abu Graib börtön kiszolgáltatott foglyainak nemiségéből csúfot
űző katonanő "obszcén történetét vetette össze az amerikai világuralmi
állapottal", SMS-hírként utalva George Bush elnök 2004-es újraválasztására.
"Az oroszok alighanem csak egy irányban érzékelik
ezt az ellenállást, míg nekünk (magyaroknak) mindenből elegünk van, ami nagy és
ami bennünket bekebelezett, vagy be fog kebelezni" - vélte a rendező.
A zömmel fiatalokból álló orosz közönség élénken
reagált azokra a jelenetekre is, amelyek az ultranacionalista, újnáci,
antiszemita, oroszellenes, EU-ellenes és általában idegengyűlölő magyar
szélsőjobboldaliakat pellengérezték ki, többek között lemeztelenítve az
aranyérméhez foggal-körömmel ragaszkodó, vizeletmegtagadó atlétát.
Oroszországban elharapózott a rasszista indítékú
erőszak, a színes bőrű külföldi diákok megölésétől, a zsinagógában véghezvitt
késelésen át a kaukázusi és közép-ázsiai jövevények elűzéséig, s a Grúziával
kiéleződött konfliktust a Kreml a kaszinókban, a vásártereken és a bevándorlási
politikában való "rendteremtésre" használja fel - mutattak rá moszkvai
megfigyelők. Schilling kétféle hatást érzékelt az
orosz közönségben. Mint mondta, egyrészt működött az elemi hatás, működtek azok
a színházi jelenetek, amelyek a zsigerekre próbálnak hatni. Másrészt a politikai
jeleneteknél úgy érezte, hogy "a közönséget kettő, de még inkább három felé
vágják: van, aki érti vagy érteni véli és egyetért ezzel a gondolkodással, van,
aki esetleg érti és ellenáll, és lehet egy olyan rész is, amely nem is érti".
Mindenesetre egy német anyanyelvű színész az
előadás végén kiábrándítja azokat a nézőket, akik valamiféle morális
állásfoglalást éreztek ki belőle: "igazából csak hatáskeltés volt a cél,
mindenáron". Ezzel saját magunknak fintort mutatva zártuk le az előadást -
jegyezte meg Schilling. A Tyerritorija modern
művészeti fesztivál (www.territoryfest.ru), amely egyébként stílszerűen egy
moszkvai metróállomáson nyílt meg szombat éjjel, s a föld alatt is zárul tíz nap
múlva, a színházon kívül felöleli a filmet, táncot, zenét és költészetet is,
invitálva mindazokat, akiket érdekel az új és szokatlan.
Palotás László, Moszkva - MTI, Panoráma