2006. november 9., csütörtök 20:00 - Merlin Színház (Belépődíj: 1000 Ft)
Kristian Smeds: Jégképkockák
Színház és Irodalom XIII.

A kortárs finn színház egyik legeredetibb képviselője, Kristian Smeds lesz a vendégünk, amikor – történetünk során először - alkalmat kerítünk arra, hogy az évek során külföldön megismert izgalmas alkotók, művészeti csoportok képviselőivel hazai közönségünk is találkozhasson.

A már jelentős nemzetközi karriert befutott fiatal színházrendező vezetett saját társulatot (Takomo Színház), számos drámát is írt, rendezéseit pedig Európa-szerte láthatta a közönség, egy alkalommal Magyarországon is a Kortárs Drámafesztivál keretében. Munkáit több díjjal jutalmazták, például Jégképkockák című művével 1998-ban elnyerte a legjobb európai rádiójátéknak járó Prix Europa-t. 2001. és 2004. között a Kajani Városi Színház igazgatója volt.


Az író rendező tíznapos műhelymunka keretében dolgozott társulatunkkal, a fent említett JégKépKockák c. drámáját (Jankó Szép Yvette fordításában) véve alapanyagul. A workshop eredményét közönségünk felolvasószínházi estünkön láthatta november 9-én a Merlin Nagytermében.

Nemcsak a két kultúra rokonsága indokolja, hogy ez a sajátos családi fényképalbum itt és most is szívbemarkolóan aktuális. Ha Freud költőnek születik, tán ilyen darabot ír. Smeds olyan éleslátással és humorral ábrázolja a szorongásoktól gyötrődő, a gyűlölök-és-szeretek végleteiben vergődő családtagokat, mint a legjobb dogmás filmrendezők.

A Krétakör előadásában, csakúgy mint az eredeti finn bemutatóban, fontos szerepet játszott a zene.


Fotók: Ránki Dániel és Anna Talasniemi


Szereposztás:

Néma gyerek - Bánki Gergely

Anya - Csákányi Eszter

1., 2. és 3. Apa, valamint Aviomies - Katona László

1., 2. és 3. Lány - Péterfy Borbála

Prédikátor - Scherer Péter

A Kedves - Sárosdi Lilla

Zene: Bozsóki Imre

Rendező: Kristian Smeds



A vendégjáték alkalmából kiadványt jelentettünk meg a mai finn színházról, melynek elkészítésében, csakúgy mint a program megvalósításában partnerünk volt a Finn Kulturális Intézet (Finnagora), valamint a Nemzeti Kulturális Alap és a Merlin Színház.

Kristian Smeds magáról

1990 és 1995 között tanultam a Helsinki Finn Színiakadémia dramaturgia szakán. Én úgy értettem, hogy a finn dramaturgképzés meglehetősen egyedülálló. A tanulmányok nagyon hasonlítanak a rendezőkéhez, a fő különbség az írásban áll. Ezen a szakon ugyanis a színpad misztériumát elsősorban az írás és nem a rendezés szemszögéből közelíti meg az ember.

tovább >>


Linkek