2006. december 18.
December 21-től kapható az ÉS dupla száma...
... benne két írás: Mundruczó Kornél és Schilling Árpád beszélgetésének szerkesztett változata, melynek apropóját
A jég című produkciónk szolgáltatta, és az ehhez írt előszó társulatunk
művészeti vezetőjének tollából.
Részletek:
A színház, amely a pillanat művészete, ma Magyarországon éppen egy letűnt
kor konzerválására tesz kísérletet, és ebben sajnos nem a szakma belső
megújulása, a fiatal alkotók lázadása vagy éppen a közönség sürgető igénye
fogja megakadályozni, hanem egy szimpla gazdaságpolitikai racionalitás,
hiszen csekély jövőbe látó képességgel is megjósolható: nem lesz elég a
fedezet a folyamatosan duzzadó igényű, állami finanszírozású közintézmények
büdzséjének még a szinten tartására sem.
Előreláthatólag tehát valami egészen egyedülálló, és józan ésszel
felfoghatatlan jelenséggel néz szembe a magyar színházi kultúra: az fogja
megváltani, ami a pusztulását idézi elő, vagyis a pénz.
A Krétakör Színház művészeti vezetőjeként, kihasználva helyzeti előnyünket,
miszerint az állami finanszírozástól csak részben, de a szakma ancien
régime-jétől tökéletesen függetlenek vagyunk, kísérletet teszek - a magam
lehetőségeihez mérten - a kárenyhítésre. Nem akarom magam abban a színben
feltűntetni, mintha én fedezném fel a spanyolviaszt, hiszen olyan szakmai
fórumok, mint az Ellenfény, a Theatron, vagy a Színház című folyóirat tett
már lépéseket a konstruktív szakmai kommunikáció meghonosítására. Csakhogy a
szakma azon része, mely a nézővel való konkrét találkozásért felelős -
színészek, rendezők, dramaturgok - még nem mutatták kellőképpen jelét
elkötelezettségüknek, nem beszélve arról a sajnálatos tényről, hogy ezeket a
sajtóorgánumokat a színházba járók csak jelentéktelen hányada olvassa.
Szeretném, ha minél előbb megindulna valami változás, ami elemi érdeke
generációmnak, s ennek jegyében közlöm a Mundruczó Kornéllal folytatott
beszélgetésünk szerkesztett formáját. Ebben nem pusztán az általa rendezett
A jég című előadás hátterét boncolgatja, hanem a színház egészéhez való
hozzáállást, egy fajta alkotói attitűdöt, személyes véleményt is kifejez. A
későbbiek során megpróbálom kiszélesíteni a kört. Más kollégáimat is
felkeresném, és ha hajlandóak rá, belőlük is igyekezném kiszedni
színházművészettel kapcsolatos véleményüket, a szakmai elkötelezettség és
alaposság igényével. Talán ezeket a beszélgetéseket egymásba is folyathatjuk
idővel, és megindulhatna egy értelmes párbeszéd, melyet a nézők
hozzászólásaival, kérdéseivel, kritikai észrevételeivel is gazdagíthatunk.
Ezzel elkerülhetetlenné válik az is, hogy mi, színházi alkotók, tollat
ragadjunk, és szemérmetlenül a nyilvánosság elé tárjuk felismeréseinket
(amennyiben vannak).
Vigyázat, ez nem provokáció!
(Schilling Árpád: Vákuum - Előszó egy beszélgetéshez)
A színész alkotó. A legrosszabb is. Lehet bitangul hazug, de akkor is
alkotó. Sose egy rendező csinálja meg a színészt. Elsősorban valami viszony
számít a színész és az adott anyag között, és nem a szerepértelmezés, nem
egy okos instrukció. A színész akkor válik alkotóvá, ha meri kockáztatni
magát túl a szerep megformálásán, és ott mer lenni a színházi térben. A
rendező ehhez annyit tud hozzáadni, hogy a színész köré bizonyos valóságot
teremt, amelyben ő valamilyenné válhat. Önmagává lesz egy szerepen
keresztül. De nem a rendező teszi azzá, hanem a színész teremt önmagában
életet. Ebben segíthet a partner, egy zene vagy a fal színe. A személyiség
összezár, és megszűnik az a félelem, hogy őneki itt bárkit el kellene
játszania. Ebben az értelemben szerintem egész egyszerűen nincsenek
szerepek. Ez lényeges belátás a színész és a rendező oldaláról egyaránt.
Ezért is merem azt állítani, hogy többnyire a rendező hibáztatható ha egy
színész rossz, de nem azért, mert nem találta meg az okos instrukciókat,
hanem azért mert hibás volt a valóság, amit létrehozott. Nem az ösztöneire
hallgatott, csak mahinált. Ezért se tartom pusztán szakmának a rendezést.
Sokáig tart, amíg rájön az ember, hogy mi a mahináció egy ilyen folyamatban.
A Nibelung esetén a kórházi ágyak, a szagok meg a valóság, a valódiság
jelentette a teret, amelyben a színészeknek meg kellett érezniük a létezést.
Régi közhely, hogy a szereposztásnál dől el minden, pedig ez az igazság. Ha
nem osztod ki jól a dolgot, nem fog működni. Jelent valamit az az arc vagy
sem? Ami nem ő már, hanem a saját ikonja. Színész bárkiből lehet. Én magam
soha nem gondoltam, hogy valaha színész leszek. Egyszerűen a legkönnyebb
útnak tűnt a művészetek területén. Ebben lehet érvényesülni úgy is, hogy nem
tudok semmit. Valójában ez a téves logika vezérelt tizenkilenc évesen.
A színészet évei után első valódi, önazonosság élményem a filmtanszakra való
felvételi film forgatásakor történt velem. Akkor éreztem először, hogy 178
cm magas vagyok és nem a megfelelési kényszer dolgozik bennem. Ezért mondom
a színészeknek azt, amit A jégben Hramnak mondott a nagyapja: élj, és ne
félj semmitől. A színészetben nagyon fontos, hogy ne számolják fel az életet
maguk körül. Ne legyenek csak színészek. Mint ahogy egy szakszervezeti
titkár se legyen csak szakszervezeti titkár. Hogy az élet nem csak
színdarabokban történik, azt fel kell fedezni.
A színésznek nem szabad azon görcsölnie, hogy éppen fejlődik-e vagy sem. Azt
kell tudnia, hogy ahol éppen tart, az mi. Különben nem lesz képes meglepni
se a rendezőt, se a partnert, se saját magát. A technikai fejlődés csupán
rutin kérdése.
(Megzörgetve - Schilling Árpád Mundruczó Kornéllal folytatott beszélgetésének
szerkesztett változata)