![]() |
Első producer munkája a Kalózok volt,
majd következett a Gothár Péter által rendezett képzőművészeti film, az
Akasztottak. A Kalózok sikeréből következett Schilling Árpád
rendezésében a Nexxt, amit "szinte mindenki utált. Én viszont nagyon büszke vagyok rá,
hogy közöm van hozzá”. A Simó Sándorral közösen készült
a Portugál és a Macerás ügyek, majd Muhi Andrással a
Libiomfi. Kamondi Kísértések című filmje után a Jött egy
busz című szkeccsfilm volt az utolsó filmes munkája, ezután felhagyott a
producerkedéssel. “Kamondinak is ezt mondtam annak idején, mikor kérdezte. Neki
az az élete, hogy filmeket rendezzen. Nekem meg, hogy csináljak valamit, ami
számomra fontos. Ez lehet a film is. Volt idő, amikor a film volt az. Most
más.”
„Három év alatt 10 filmet készítettem, ami magyar relációban nagyon
sok. Mégis, szinte nyomtalanul mentem át a struktúrán. Annak ellenére, hogy
nagyon másként gondolkodtam a dologról, mint a többek.” Budai a filmhunak adott
interjújában kemény kritikával illette a magyar produceri rendszert. “A magyar
filmgyártásban általában és jellemzően nincs stabil felelősségi rendszer. Itt az
ember, ha producer, könnyen betéved abba az utcába, hogy túl sok dolgot bíz
másokra, miközben a végső felelősség végül is az övé. (..) A legnagyobb baj,
hogy a rendszer egyetlen szereplője sincs egzaktul leszabályozva. Sem a
különböző állami források, sem a munkakörök, sem a munkáltató jogosítványai, sem
a munkaszerződések, sem a finanszírozás, sem a likviditás. Ha az én cégeimben
ilyen struktúrák lennének, biztos, hogy robbantanám, átszervezném, átalakítanám
őket.”
Budai az üzleti világból érkezett a filmezésbe, és ez
szemléletmódjában is megjelent: ”Kétségtelen, hogy én úgy képzelem el a
filmproducert, mint egy vállalkozót. De olyan magyar producert, akinek saját
személyes kockázata lett volna a filmjében, még nem láttam. Én, amíg filmeket
készítettem, azt mindig a személyes kockázatomra tettem. Persze az a kérdés,
kinek mi a személyes kockázat. A magyar producerek zömének a százezer forint is
személyes kockázat. Nálam mondjuk ez százmillió volt. S akkor én jobb producer
vagyok, vagy több pénzem van? Én tettem a filmjeimbe saját pénzt. Még
művészfilmbe is, ami nyilvánvalóan soha nem tud megtérülni. Ilyen értelemben
lehet mondani, hogy egyfajta mecénási tevékenységet folytattam.”
Filmográfia:
Kalózok (1999) -- Rendezte: Sas
Tamás
A dunai exodus (1999) -- Forgács Péter
Akasztottak (2000) --
Gothár Péter
Portugál (2000) -- Lukáts Andor
Macerás ügyek (2001)--
Hajdu Szabolcs
Nexxt (2001) -- Schilling Árpád
Legkisebb film a
legnagyobb magyarról (2002) -- Kálmánchelyi Zoltán, Stefanovics Angéla, Végh
Zsolt
Kísértések (2002) -- Kamondi Zoltán
Libiomfi (2003) --
Kálmánchelyi Zoltán, Stefanovics Angála, Végh Zsolt,
Jött egy busz (2003) --
Schilling Árpád, Török Ferenc, Pálfi György, Mundruczó Kornél, Bodó Viktor