![]() |
Baumgarten Sándor és Herczegh Zsigmond tervei alapján 1899-1904 között épült meg a Vakok Országos Nevelő- és Tanintézete, amelynek csodálatos díszterme, a Nádor terem a Hungária körútra néz. Galériás-karzatos, a fiókdongás boltozat alatt alsó és felső orgonával ékes, igazi ünnepi tér, amelynek legnagyobb attrakciója a terem főtengelyében elhelyezett hatalmas, majd' az egész falat kinyitó-beborító, ólomüveg-berakásos ablak (Zselléri Imre mester munkája). A képeken királyok, szentek, apácák jótékony cselekedetei, a felső sávban címerállatok, alul kisebb főember-portrék. A terem falait az Intézet egykori igazgatóiról készült, általában feltűnően nívós festmények díszítik. A terem két végében harmónium, illetve orgona. A Krétakör játssza itt Katona József Bánk bán című drámáját.
![]() |
![]() |
![]() |
A díszlet természetesen iróniát sugároz, s ebbéli várakozásunkban nem is csalódunk. Zsótér humora nem válik tolakodóvá, hiszen Katona József szövege - amely egyébként a meghökkentően jól működő eredeti, és nem, mondjuk, az Illyés Gyula-féle átigazított változat (hódolat Zsótér állandó csapatának dramaturg-tagja, Ungár Júlia előtt) - a tragikus mélységeket feltárva meséli el a 13. századi magyarság öntudatra ébredésének történetét, a gaz merániak cselszövéseit és szegény Melinda meggyaláztatását. Csak éppen nem enged a pátosz csábításának, hanem jellegzetesen-jelképesen magyar kontextusba helyezi a történetet, mintegy újraolvassa velünk a drámát. Attól működik igazán az előadás, hogy mind a helyszín-, mind a díszlet pontos értelmezés, telitalálat.
Az fontos, hogy a Krétakör színészei tökéletesen idomulnak e kettős -
egyszerre ironikus és a nemzeti hagyományokhoz őszinte tisztelettel, ám friss
tekintettel és hallással közelítő - rendezői értelmezéshez: Láng
Gertrudisa királynő, aki az első felvonásban fekete kosztümben, hisztérikus
kétségbeeséssel kalimpál a billentyűkön, míg semmirekellő öccse, Ottó
(Bánki) a magyar szürke előtt (mögött, alatta, rajta) sírja el csúfos
szerelmi felsülését az erényes Melinda (Sárosdi) megszerzésében. Bíberách
(Schilling) álnokul, de kellő titokzatossággal cselsző, Petur
(Terhes) pedig - nos, ő az egyetlen igazi mélymagyar:
idegengyűlölő, a magyar meghurcoltatásáról bömböl, lázadásra
szólít minden honfiút, legelőbben is persze Bánkot (Nagy), aki azonban
egyáltalán nem hajlik királya, illetve királyasszonya elárulására. Tiborcz
(Rába), Izidóra (Péterfy), Simon (Katona), Mikhál
(Somody) és Myska (Tóth) nagyon jelen vannak: a Bánk,
Gertrudis, Otto és Bíberách történetét hangsúlyosan ábrázoló rendezés mindvégig
fontos kísérői, a cselekménnyel együtt élő szereplői. Láng és Bánki
szerepkettőzésein a Zsótéron edződött néző persze meg sem lepődik: Endre király
és Gertrudis, illetve Otto és Solom szépen simul egy-egy szereppé - talán csak
Bánki segíthetne egy picit annak jelzésével, hogy Otto pojácasága, hisztériája
és gyávasága nem azonos Solom hősiességével, hiszen ha ennyire egyformák, akkor
az utóbbit a darab végén miért tiszteli oly nagyon az amúgy már mindenre elszánt
Bánk? Otto egyébiránt az egyetlen, aki pontosan olyan árnyalatú szürke ruhát
visel, mint amilyenek a magyar marhák... Benedek Mari gyönyörű
jelmezeiről szintén külön tanulmányban kellene írni; Péterfy és Sárosdi lágy
színkombinációs, testhez simuló ruhái, Láng második felvonásbeli,
kiszolgáltatottságot és bohóclétet keverő tarka-barkasága, és harmadik
felvonásbeli hófehér, leszámoláshoz, ártatlanul halálba menéshez készült
kosztümje - minden ruha, szövetdarab végiggondolt, jellemet és szituációt
értelmez.
![]() |
![]() |
Fotók: Pálmai Zemint Zoltán |
![]() |
Az előadás egyetlen pillanatra sem akar aktualizálni, mégis tudom, érzem, hogy az igazán veretes szövegekkel Bánk az én világra vonatkozó kérdéseimet fogalmazza meg: mit jelent az eszméhez (uralkodóhoz, ideológiához, stb.) való hűség? Ki, illetve mi a fontos az életben, mi számít értéknek: ami az enyém, vagy ami a közösségé? Mit jelent szeretni? Bánk keskeny, hangsúlyosan mai jegy-gyűrűt visel a jobb gyűrűsujján. Apró jelzés, akár észre se vegyük, de azért ott van: ez az ember belecsöppent ebbe a történetbe, mint egy rettenetes álomba, amelyben felszarvazzák, bornírt-apatikus, mégis veszélyes szürkemarhák között kell utat törnie magának, ha tud. De nem tud. Elbukik. Meghal. Hogy egészen pontosak legyünk, az esetről beszámoló újsághír stílusában idézve fel az előadás záróképét: ...és Bánk - egy hatalmas marha-szarvval - tökön szúrta magát.
Reginam occidere nolite timere bonum est si omnes consentiunt ego non
contradico: A királynét megölni ne akarjatok félni jó lesz ha mindenki egyetért
én nem ellenzem. A történetünkhöz tartozó, korabeli latin mondás a két-
(sok-)értelműség, az állásfoglalás kényszere alóli kibúvás örök érvényű
példájává "nemesedett"; Zsótér Bánk bán-értelmezésével mintha összekacsintana
velünk, s tovább éltetné az egykori homályt. Tessék, lehet választani: most
akkor jó lesz-e megölni a királynét, vagy nem?! Ki-ki maga válaszolhat a
kérdésre. És marhára nem mindegy, mi a válasz...