A kréta a mulandóság és az újjászületés metaforája: ha megrajzoljuk a
kört, elkezdünk valamit, s mikor végeztünk, feltöröljük a krétaport magunk
után.
A kör az a spirituális tér, ahol a művész és a közönség találkozik.
A Krétakör számára a legfontosabb kérdés: mire jó a színház?
Mi a hatása a színháznak, mint művészeti ágnak arra a közösségre, melyet közönségének tekint?
Számunkra nem mindegy, kiknek, mit és miért adunk elő.
A színház a közvetlen találkozás, az interakció művészete. Egy megismételhetetlen pillanat, megismételhetetlen összetételű közönség előtt. Ennek felelőssége elől nem szabad menekülnünk, feladatunk, hogy megértsük törvényszerűségeit és továbbfejlesszük az alkotásmódokat. Erre volt a legkézzelfoghatóbb kísérlet a naptári év első kettő, Schilling Árpád rendezte produkciója. (Előtte-utána és A csillagász álma)
Az elmúlt években - a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának pályázatán elnyert kiemelt támogatásnak köszönhetően - mindent kihoztunk magunkból a rendelkezésünkre álló keretek között. A Krétakör a legnagyobb hazai magánkezdeményezésű színházként, költségvetésének felét saját erőből biztosítva, 10-12 előadásos repertoárjából évadonként mintegy 240 előadást tartott. S bár a nézők érdeklődése rendületlennek tűnt, 2006 nyarán mégis úgy határoztunk, hogy csupán három előadást viszünk át a következő szezonra (Siráj, A Nibelung-lakópark, Peer Gynt). Három premiert is terveztünk folytatva a munkát Mundruczó Kornéllal és Zsótér Sándorral, s köztük Schilling Árpád gondolja tovább az őt évek óta foglalkoztató Hamlet-történetet (az utóbbi két bemutató már a 2007-es tervek között szerepel). A felszabaduló időt és energiát tanulásra, új tapasztalatok megszerzésére fordítottuk, s arra, hogy alkotóközösségként a művészeti találkozások minél változatosabb lehetőségeit kínáljuk közönségünknek. Ezekből szinte minden hónapra esett egy-két különleges alkalom, melyekről részletesebben beszámolunk a mellékletben.
Az év derekán bekövetkezett váltás meglátszott munkatársi gárdánk szerkezetén (kevesebb, ám állásba vett kolléga) és az előadásszámban is. Jelentős energiát fordítottunk tevékenységünk archiválására, illetve professzionális feldolgozására, akár kiadványról, internetes megjelenésről vagy filmről legyen szó.
Szinte lételemünkké vált a mozgás: miközben az állandó próba- és játszóhely kérdése gyakorlatilag lekerült a napirendről, egyre újabb helyszíneket fedeztünk fel és tettünk átmenetileg színjátszásra alkalmassá városunkban. Továbbra is igyekszünk megjelenni vidéken és – bár tudatosan és jelentősen visszafogtuk külföldi utazásaink számát – színházunk továbbra is a magyar nyelvű prózai színjátszás egyik legjelentősebb nagykövete a világban.
Összességében elmondható, hogy a tavalyi év a Krétakör megfontolt, de folyamatos átalakulásának jelentős szakasza volt, melynek következményei és eredményei a 2007-es programban, és az azt követő hároméves időszakban fognak igazán megmutatkozni.
![]() |
Tájékoztató adatok 2006. (78,1 kByte) |
![]() |
Eredménykimutatás 2006. (83,3 kByte) |
![]() |
Közhasznú eredmény 2006 (85,4 kByte) |
![]() |
Közhasznúsági jelentés 2006. (146,5 kByte) |
![]() |
Mérleg 2006. (83,7 kByte) |