A színház komolyabb ügy semhogy tanárokra lehetne
bízni felügyeletét. Innen kezdődik a színházüggyel foglalkozók fontoskodása,
szőrszálhasogatása és beleavatkozós gyakorlatiatlansága.
A televízió
Szabadság téri lelakott épületében a páternoszter mellett a falra felvéste egy
névtelen jegyző jókora betűkkel: HOL A LÉ? A kérdés lényegre törően tömör.
Válasz nem érkezett. Nagy a zaj, hogy kevesebb a pénz a színházakra. Ha igaz,
hogy kevés a pénz - nem igaz -, akkor kevesebből kell kiállítani egy-egy
előadást.
Óvatos, előrelátó ember annyit költ, amennyije van. Ha kevesebb a
pénze – takarékoskodik. Az utolsó két évtizedben a színigazgatók közül kevesen
tanultak meg számolni köztisztviselőként. Magánemberként már kapitalista fejjel
gondolkodnak. Közemberként szocialisták maradtak. Csak kifizeti az állam a
felgyűlt számlákat, ha minden kötél szakad.
Művészeti hatékonyság helyett
számokkal érvelnek. Hány néző mennyiért mennyi idő alatt, hány előadást
látogatott? Mindig azt olvashatjuk, mennyi forinttal támogat egy nézőt az állam.
Még sosem olvastam: mennyibe kerül egy rendező. Nemcsak képzése, hanem évekre
lebontott működése. Nagyzási hóbortos díszlete, a kiállítás túlköltekezése. A
próbák elnyújtása. Nem is szólva az erkölcsi deficitről, amivel előadásai
elriasztó csalódást okoznak a nézőknek. Mennyibe kerül egy bejáratós igazgató
éves működése? És akkor még csak arra utaltunk, amikor túlköltekezéssel,
meggondolatlan kiadásokkal, számolni nem tudással lépte túl a rendelkezésére
álló lehetőségeket. A pályázatoknál az fut be győztesként, aki aláígér a
többinek. Szavatolja, hogy kevesebből is tudja működtetni színházát. Amint
elnyerte pályázati úton az igazgatást, természetesen, élen hangoskodik, hogy
ennyiből nem lehet előadásokat létrehozni, képtelenség az előző igazgatás
fölhalmozta adósságot átvállalni. Törvény előírja az igazgatói poszt kötelező
megpályázását. Bankigazgatók, gyárigazgatók lehetséges, hogy a legjobbak
kerülnek pályázással vezetői állásba. Színházaknál nem vált be a módszer.
Olyanok kerülnek néha színház élére, emberek és művek életéről döntéshelyzetbe,
hogy jegyszedőnek nem ereszteném be a kapun. Fölbukkannak az elfekvőből,
pályáznak, nyernek, regnálnak. Legkirívóbb eredményük, milyen gyorsan képesek
anyagi csődbe vinni intézményüket. Utoljára Törőcsik Marit hurcolták meg, mert
igazgatótársai magára hagyták a kasszakulccsal. De azóta nem hallottam volna,
hogy valakit felelősségre vontak volna az eltapsolt milliókért.
A
felelősségtől fölmentett színházba beleavatkozók védőpajzsa a pályázati
rendszer. Lehet botcsinálta direktor, lehet enyveskezű, lehet korrupt, a
színházból csakis a saját bevétele iránt érdeklődő igazgató a kinevezett, ha
pályázati úton nyerte el tisztjét, a legnyilvánvalóbban bebizonyított
alkalmatlanság esetén sincs felelős, aki odatette őt. Hiába nem kapja meg
hónapokon át a műszak vagy a művészeti személyzet ledolgozott munkabérét:
mindenki ártatlanul néz. Sosem kerül nyilvánosságra: ki kardoskodott
kinevezéséért, Miniszterek sorban elvonulnak anélkül, hogy bocsánatot kértek
volna hatra-vak a bakra
ültetésért. A szakmai zsűri hallgat, mint baksis a
fűben. Az igazgatót megszavazó önkormányzat sem pironkodik. Menetrendszerűen
botrányosan zárul egy-egy igazgató mandátuma. És jöhet a következő
pálya-alkalmatlan. Távoztukban az igazgatók lenyilatkozzák, hogy elmozdításuknak
politikai okai vannak. Lehet. Kinevezésüknek is az volt az oka. Azt nem
kifogásolták.
Szolnokon lett égzengés, mivel a polgármester átnyúlt a
szakmai zsűri feje felett. Igen megmérgelődött a hirtelenjében egységbe rándult
színházi szakma. A polgármester beleavatkozása szabálytalan volt. Ugyanannyira,
amennyire a színházi szakma kirendelt bizottságainak eddigi szavazatai is. Az
utóbbi jogszerű, de korántsem fedhetetlen, nem független, nem mentes mögöttes
szempontoktól. A szakmai zsűrik és kuratóriumok egyrészt kölcsönösségi
ajándékszavazásokat bonyolítanak. „Ma nékem, holnap néked, édesem" – amint
Madách írta. Termésforgóval működnek a színházi, kulturális, könyvtámogatási,
folyóiratnak kiutalt összegeket elbíráló gyülekezetek.
A színháziak azért
zúgtak Szolnok miatt, mert tekintélyükön esett csorba. Ők is tudják, hogy rossz,
megbízhatatlan, ellenőrizhetetlen a pályázati rend. Oda lett azonban a
presztízs.
A szakma tekintélye főként vezetőinek nyilatkozataiból áll.
Időnként elmondják, mekkora eredményt teljesítettek azzal, hogy megőrizték
érintetlenül a színházi helyzetet. Átmentették a történelmi fordulat előtti
eredményeket. Nem kellett bezárni egyetlen színházat sem. Nem kellett lemondani
kiváltságaikról. Amihez rögtön hozzá kell tenni, hogy ennek ára a színészi
létbizonytalanság. Fiatal – erősen alul fizetett - színészek
kényszervállalkozóként játszanak. Alacsony áron eladva jövőjüket. Az
államosított színház egyik – igaz hátulütőkkel teli – vívmánya volt a színészet
nyugdíjképessége. Öregségükre nem kell éhen halniok. Igaz: most is koplalnak
néhány vidéki színházban. A pénzromlás, az anyagi bizonytalanság nem érinti az
igazgatókat. Akad olyan rendező-igazgató, aki múlt évadban – mint hírlik -
szerzői jogként 32 milliót vett fel.
A bástyaként szilárd direktorok (két
kivétellel) makacsul tartják a frontvonalat. Nem annyira a színházművészet,
inkább a színigazgatói mag érdekében. Szép példája ennek, amikor 1999-ben lejárt
egyikük mandátuma, Jordán Tamás azt javasolta, várjanak még egy évet, amikor
mindenkinek újra pályáznia kell, vagy átadni a helyet másnak. Eljött a következő
év. Az ingatag direktor nyolc éve a helyén felejtődött. Gyakorlatilag egy
évtizedek óta összetartó pókerparti osztja a lapokat, terjeszt fel
kitüntetésekre, nevezi ki az egyetemi tanároknak hívott szakoktatókat, „fejpénz"
ellenében túltermelést teremt végzős színinövendékekben, rendezőkben. (Jóllehet,
tudják, hogy diplomás évfolyamoknak nem lehet állást találni.) A színházi
nyomorúság kedvezményezettjei itt is terepen magukat mélyen beásott vezetők.
A színházi játékrend időközben megállíthatatlanul lepusztul. Zenés
hopszasszák kiszorítják az értékes drámákat. Persze, amióta a színházi világ -
világ, mindig így volt. Más kérdés, milyen művészi erővel, tehetséggel, ízléssel
történik a könnyed szórakoztatás. A könnyű műfajnak nevezett bájos színházi
léhaságokat többnyire ugyanolyan alantas fokon művelik, mint a
Shakespeare-tragédiákat. Lassan létrejött a színházi pincérség. Nem szolgálják,
hanem kiszolgálják a nézőket. A könnyebb ellenállás irányában haladva érzelmi
hitelekből élnek. Elfogadják a nézők olcsó nevetését vagy sírását. Letesznek
azon kötelességükről, hogy a rájuk bízott nézők ízlése előtt egy lépéssel
műveljék közönségüket.
A kaotikus színházi helyzetben megrögtönözte a
miniszter egy színházi törvény megalkotását. 10 millió forintot fordítottak rá,
hogy elkészüljenek javaslatok, mit foglaljon magába a törvény. Nem nélkülözi a
humort, hogy a javaslatokat a színházi élet átalakítására, vagy
megszilárdítására ugyanazok az emberek készítették el, akik húsz éve minden
kormányzatnak leteszik színházi javaslataikat, az ismert eredménnyel.
Szükség
van-e színházi törvényre, mint ahogy létrejött a filmtörvény?
nincs rá
szükség. A film iparág, a színház – jóllehet üzem is – művészeti ág. A
filmgyártás végterméke jó esetben értékesíthető a nemzetközi piacon. A színház
nem.
A színházi törvény azzal kecsegteti a színházvezetőket, hogy törvény
biztosítja támogatásukat, ami természetszerűleg járna azzal, hogy minden marad a
régiben. Nem próbálnak új útra térni. Új stratégiákat kialakítani. Megvizsgálni
a közönség rétegeit és valóságos igényeiket. Követni a társadalmi szükségletet,
amit mindeddig csak találomra igyekeztek belőni.
A színházak ezenközben
meglepően jól mennek. Ennek oka nem az, hogy jók a színházi előadások, hanem,
hogy sokan rossznak tartják a televíziók műsorát. A televízió elől menekülnek a
színházhoz élményért. És az a kínos meglepetés éri a nézőket, hogy a színház
igyekszik alullicitálni a tv szintjét.
Komoly veszély rejtőzik egy színházi
törvényben. Mint minden olyan színházmegszorításban, amit nem belülről a
színháziak kezdeményeztek. Persze, az előkészítés alatt álló törvényhez
hozzászólt már eddig is, ezután is hozzászólhatnak a színházi emberek. A végső
formába öntése mégis színházidegen, életidegen cikkekből fog állni. Az
eszmecserék eddigi állása szerint a színházi törvényből csak a színház fog
kimaradni.
A színház őrizze hagyományos törvényen kívüliségét. Minden, ami
paragrafusokba fogná működését: a színház eredendő szabadságát korlátozza.