2007. augusztus 7.
Pestiesti - Blogszövegek

Majdnem minden nap frissülő tudósítás a Krétakör PestiEsti prodzsektjéről

Komolyra fordítva

Senki sem gondolta volna, mégis eljött a pillanat, amikor az előadás színészei, alkotói és résztvevői valamiféle csőcselékkel találták szembe magukat, akik kíváncsiságuk mögé bújva leselkedtek a produkcióra.

Kedves blogolvasóim!

Ezúttal szeretném komolyra fordítani a szót, és úgy beszélni a Krétakör társulatáról, ahogy akkor láttam őket magam előtt… Pőrén, premierpírral az arcukon, kifordított lélekkel, egyetlen célt szolgálva a testükkel, a tehetségükkel és az idegrendszerükkel.
Tehát…
Ami szeptember 7-én történt a Trafóban, azt gondolom mindannyiunknak belépő volt egy olyan világba, melynek ajtaját eleddig olyan alakok próbálták felfeszíteni, mint Vasziljev, Brook vagy D'Addario. Nekik beletört a kulcs, a Krétakör azonban ripityára törte azt a bizonyos kaput. A szilánkok a szemünkbe csapódtak, és kevés volt hozzá a két óra, hogy kidörzsöljük belőle.

Engedjék meg, hogy emlékezetem kaleidoszkópjának segítségével felelevenítsek egy apró kis momentumot. A nézőtéren lehettem szemtanúja a következő esetnek. Nyolc év körüli fiúcska ült az egyik lépcsőn szülei lábánál. Arcán fintorok rángatták ide-oda a gyermeki bájt. Durcás volt, látszott rajta, hogy úgy kellett elcibálni, a pokolba kívánta az egészet. Megmosolyogtam. Szülei pironkodva ültek fölötte, amiért gyermekük ily mértékben feszül ellene a kultúrának. Az előadás után azonban újra megkerestem könnyáztatta szememmel a kis családot. A kisfiú száján öntudatlan, elképedt mosoly ült. Szülei lopva figyelték reakcióit, majd mielőtt a taps kirobbant volna, fülébe suttogták a kérdést a félhomályban:

- Nos? Hogy tetszett?
És akkor a kisfiúból ömleni kezdett a szó.

- Édesanyám! Édesapám! Ha tudom, hogy ez a színház, hát százból ezerszer jövök el minden este! Mennyi sziporka, mennyi káprázat, pedig dejszen ők is ugyanolyan emberanyagból gyúrottak, mint mi magunk. Kik ezek hát? Miféle csodalények ők?
A szülők készséggel feleltek az ártatlanság kirohanása által átszakított célszalag végén fityegő kérdőjelre.

- Hogy kik ők? Hát ők a…

Ám a választ már nem hallhattam, mert tenyér tenyérnek feszült, s kitört a tapsvihar.Hazáig követtem a családot, míg a kisfiú időközben felnőtt, s érett férfivá vált. Autójában ülve épp az imént leírtakra emlékezik. A pillanatra, amikor megérintette őt valami… az a valami, melyet mi felnőttek oly ostobán csupán színháznak nevezünk. Könnybe lábadt szemmel váltotta a kettest a piros lámpa után, de aztán hirtelen megállította az autót. Valami félrehúzta a szemét. Nem is értette először, mit néz, hosszú pillanatok teltek el, mire felfogta, hogy egy közlekedési táblát bámul megbabonázva. Tudta, vagy inkább csak érezte, hogy látta már valahol azt a jelet…

Premier előtti díjszüret és a jelenés

Kiosztásra kerültek a szokásos pre-produkciós, ösztönző célú elismerések.

Az előadás rendezői a Krétakörös hagyományok szerint kitüntették a próbafolyamat azon résztvevőit, akik arra rászolgáltak, azt kiérdemeltek, akik valamiben a legjobbnak bizonyultak.

A 2007-es PestiEsti c. produkció idei díjazottjai:(A nevek utáni zárójelben az elismerés típusát, anyagi vonzatait közöljük.)

Legjobb színész: Terhes Sándor - megosztva a többiekkel.
A legjobb színész díja. (kb 2500 Ft.)

Legjobb színésznő: A díj nem került kiosztásra.
Az idei Humormozsár díjat Sárosdi Lilla kapta. (5 db írható cd)
Csákányi Eszter az előadásban nyújtott alakjáért Pécsi Ildikó Mitől fogytam le? c. könyvével lett gazdagabb.
A Szünetzsonglőr díjat (a szünetekkel és csendekkel legjobban operáló színész díját) Gyabronka József vihette haza.
1 db Magritte festmény kb. 1.5 milliárd forint értékben

A díjátadó tehát a szokásos mederben folyt, kisorsolásra került a szokásos OBI kéménybélelő díszcsomag is.

Ám mielőtt gazdája megköszönhette volna, valami irtózatos… mégis csodálatos dolog történt. Az egész társulat mobiltelefonparkja üzenetet jelzett. A csipogás egy pillanatra minden más hangot maga alá gyűrt, s miután a zsebekből előkerültek a készülékek, valamennyi kijelzőn ugyanaz a szöveg volt olvasható…

A társulat kitörölte az sms-t, így véve elejét a végnek. Ám ami ez után következett… azt már nem lehetett semmisnek tekinteni. Az OBI ajándékcsomag hirtelen megrázkódott, a levegő felizzott, a térdek remegni kezdtek. Villanások, elektromos kisülések szaggatták szét a Trafó színpadát. Aztán a rezgés áttört a hipertérből, alakot öltött, s mennydörögni kezdett:
- Jól van hát! Legyen! Szándékom azonban parancsot óhajt, mit betartani nyögnötök muszáj! Változzék hát a cím "Bénázások nélkülem"-re!

A rendező szelleme lángra lobbantotta a teret, és smaragdszín fényével rávilágított az előadás hibáira… majd szublimált. Az eset mindenkit nagyon megrázott.

Delfinterápiával az alkoholizmus ellen

Egyre nő a feszültség. A bemutató, mint Démoklész kardja függ a színészek nyakában. A társulat egy része már hangosan számol vissza, mellyel nem csekély mértékben zavarják az összpróbákat. Felröppent a hír, hogy Láng Annamária (Nyunyi) az alkoholban keres menedéket az embert próbáló küzdelem szüneteiben. A produkció horvát-német-kínai résztvevői (Drazen-Verena-Li) ennél sokkal kultúráltabban szabadulnak meg a felgyülemlett feszültségektől.



A vízi emlősök taperolásával szinte minden rossz energia kivethető az emberi lélekből. A delfinbérlés persze nem volt a költségvetés része, de néhány jelenet kihúzásával, valamint Nagy Fruzsina (Rizsa) jelmezeinek eladásával ezt is sikerült megoldani.

A hazai résztvevők most dolgoznak egy olyan költségkímélő módszeren, amellyel szintén elérhető a stresszoldó hatás. Ők az Árpád-hídnál rohangálnak a sekélyes vízben, ha véletlenül beleakadnak egy pontyba, felkiáltanak: - Rossz energia, távozz tőlem! Tömörülésüknek a Budapest Pontyswimmers Club nevet adták.

A társulat a bemutatóra vonatkozó jókívánságokat a 06 70 251 4952 számú telefonra várja SMS formátumban. A legjobbak szerepelni fognak az előadásban.

A biciklivel járó színészek sikerének titka

Nemzetközi tudósok egy csoportja, amerikai kutatók szerint arra a megállapításra jutott, hogy a kerékpárral közlekedő színészek sokkal inkább használhatóak, mint a gyalogosan, autóval vagy tömegesen közlekedő társaik.

Hipotézisük szerint, ha egy színész a próbakezdés előtt legalább félórát tölt menetszélben miközben fizikai munkát végez, épp elegendő időt kap az agya ahhoz, hogy kitörölje azokat a téves gondolatokat, amelyeket otthon egymaga ötlött ki egy szerep megformálásának érdekében. Így tiszta és üres fejjel kezdhet hozzá a munkához.
Lássunk egy példát!
Mucsi Zoltán (Pepe) Nem biciklivel jár. Egy átlagos próbanapon legalább 19 alkalommal zavarja meg rendezőjét személyes észrevételeivel*. Ugyanide sorolható Csákányi Eszter (ST, ejtsd: esz tí), aki személygépkocsiban morfondírozva közelíti meg a Trafót, hogy téveszméivel koloncot akasszon az előadás nyakába.
Ellenpéldák!
Bánki Gergely (aluvázas freeride) és Tilo Werner (régi típusú citybike) ellenben minden nap kitekerik magukból a produkció-hátráltató szinapszisokat.



Az alábbi próbafotó akkor készült, amikor L.A. (nem Los Angeles, hanem Láng Annamária) azt kérte tőlük, hogy tíztől kettőig gyanakodva bámuljanak egy mikrokamerába.

Teljesítették.

Meg kell jegyezni, hogy L.A. is biciklivel (Peugeot vázas női trekking) érkezett az aznapi próbára.
tovább >>

A Krétakör 50 millió forinttal vesztegette meg színészeit!

Mindenkit sikerült meggyőzni, hogy színészi tudásával hozzájáruljon a megfeneklett előadás partra vontatásához. Ez színészenként 3-4 millió forintjába került a Krétakörnek. De most már mindenki lelkes. A Mozart Quartett azonnal munkához is látott a Trafó melletti parkban, ahol esténként a kutyásoknak tartanak komolyzenei koncerteket.

Megérkezett az óriás busz is, amellyel a társulat benevez a leghatalmasabb színpadi kellékek versenyébe. A tavalyi első díjat egy gigászi gémkapocs nyerte, mely az Irodisták a pokolból c. lengyel előadásban nyújtott felejthetetlen élményt. Reméljük a busz is elhozza majd a pálmát, akármekkora is az a pálma, hiszen hát, ahogy az előbb is írtam egy hatalmas buszról van szó. Tényleg… óriási… egyszerűen egy… egy…

Katona László a produkció ceremóniamestere magára vállalta az előadás első egy óráját, így a többieknek majd lesz idejük kitalálni mi lesz a maradék fél óra. László műsora főleg találós kérdésekből, viccekből áll majd össze szerves és szórakoztató egésszé. A képen látható Bozsóki Imre zeneszerző elmondása szerint sohasem szórakozott még ilyen jól, de aztán bevallotta, hogy egyszer mégis, és hogy az sokkal jobb volt, mint ez.

Hogy mi történik a Trafó mellett parkoló sárga Ladában azt még nem sikerült kiderítenem. Talán azzal akarnak elmenekülni az előadás után…




Felejtős a PestiEsti! De keserűségre nincs ok.

A húrok elpattantak. Megtörtént hát. A legutóbbi megbeszélésen a társulat egyhangúlag kinyilvánította, hogy a produkció végleg összeomlott, és nem kívánják feltámasztani hamvaiból. Mindenki megy, amerre lát. A kezdeményezők, akiket már mindenki csak a "Nagy láng" jelenség néven emleget, azonban nem égtek ki. Tüzük már nem tudja egy egész társulat kazánját fűteni, de a hő még épp elegendő ahhoz, hogy a maradék 12 napot ne haszontalanul töltsék el. Vagyis lesz bemutató a Trafóban. A darab még csak körvonalaiban létezik, ám ha a vonalakat összekötjük igencsak érdekfeszítő előadás sziluettje sejlik fel:

A két lány végül egy megható, keserédes keleti bérgyilkos-történetet ad elő "Alkalom szüli a nindzsacsajszit" címmel.

(Délelőtt még úgy volt, hogy az operaénekes Li lesz az előadás szakértője, de felhívta a két főszereplő figyelmét, hogy ő kínai és nem japán, majd ő is rájuk csapta az ajtót.)

Tehát a sztori nagyjából a következő: Jenny (L.A. - Nyunyi) az amerikából hazatért 56-os magyar bakfis, felkeresi régi pajtását, Ilonát (N.F. - Ruzsin), aki időközben egy létezéstiltó vállalkozás ügyvezetője lett. Felelevenítik hajdani emlékeiket, de aztán hirtelen összeütközésbe kerülnek, s egyre inkább kígyót-békát kiabálnak egymás ölébe.Az akciódús történet egyébként annyiban még kötődik a PestiEstihez, hogy az egyik jelenetben a két lány moziba akar menni, és akkor ott van az asztalon a kiadvány, de aztán úgy döntenek, hogy inkább harccal töltik el a szabadidejüket.A nézőteret egy plexifal fogja védeni az esetlegesen eltévedt dobócsillagoktól.A történet vége még képlékeny, de valószínű, hogy a két sors, mely tűzben fogant, tűz által is vész.Az előadás hanganyaga nemsokára kapható lesz a boltokban, rajta a slágergyanús Ne ma küzdjünk, pont megvan c. dallal.

2007. augusztus 23. - Kapa párhuzamos produkciója

Scherer Péter (Kapa), arra hivatkozván, hogy kevés a szerepe a darabban, egy párhuzamos prodzsektet kíván tető alá hozni a Trafó előtt, amelynek bemutatója 30 perccel előzi majd meg a PestiEsti premierét. A Kirekesztett címre hallgató monodráma egy göndör férfiról szól, aki elveszti hitét a színpad erejében, s kamaszkori klarinétjával karöltve időutazást tesz a múltba, miközben kikacsint a jelenbe, s átkukucskál a jövőbe.

Az elhagyatottságot szimbolizáló tér és benne az ember.

2007. augusztus 22. - Sikerült megszerezni a jelenetsorrendet!

Kedves Mindnyájatok! Örömmel tudatom, hogy immár nem titok többé, mi eddig kendőzve volt. Ment a nagy hablaty, hogy a PestiEst alapján készítenek előadást, így meg úgy. Hát most itt vannak a konkrétumok. A zárójeles rész a jelenetek szereplőit valamint a jelenet hosszát zárják jelbe.

Első felvonás
1. Intro: Buliszakértők (Lilla - Bori - Attila - zenekar, 17')
2. Taxi 1. (Sanyi - Pepe - Hárfás Jani, 13')
3. Tanyasi duett (Gyabi - Drazen - Orsi, 3')
4. PVC kórus (minden színész - táncosok, 2')
5. Taxi 2 (Sanyi - Pepe - Hárfás Jani (csak sziluett), 8')
6. Óvoda-improvizáció (Tilo és családja + a John Lennon bábu, 27')
7. Katamarán-dal (Eszter - Li és a gyerekek, 6')
8. Kisfinálé + Taxi 4. (mindenki, kivéve a lójelmezeseket, 19')
tovább >>

2007. augusztus 17. - Nyál és szürkeség

A társulat az üzenőfalról értesült, hogy Gyabronka Józsefnek jobbulnia kell. Bevallom, jómagam is megfigyeltem már, hogy József nem mindig érzi jól magát a próbákon. A színész egyre inkább elfordult társaitól, a mókából sem vette ki már a részét.

Móka: vidám vonatozás a Trafó színpadán.
tovább >>

Az "R" nap


Hát elérkezett a nagy nap. A társulat Rómába utazott, hogy a célegyenesben repesztő előadást egy igazi világvárosban tegye ki a nézőszem okozta első sérüléseknek. A PróbaRóma névre keresztelt hadművelet összehangolt csapatmozgást igényelt, mivel a társulat az ú. n. érkez-kápráz-távoz bevett Krétakörös metódus szerint kívánta lebonyolítani az ügyet. A nemzetközi összeállítású, bérelt tesztközönség* soraiból egy szintén nemzetközi hozzáértőkből álló egység szűrte ki a Krétakör rajongókat, elejét véve így a befolyásoltságnak, részrehajlásnak. Egy magát semlegesnek mondó délamerikai farmer például akkor bukott le, amikor arra kérdésre, hogy - Kapa? rögtön rávágta a választ, hogy - Pepe! A játszóhelyről mintegy 1200 ember lett kiszorítva a fenti okok miatt. Az előadás jól sikerült, bár a társulat megállásokkal játszott. Bírálat csupán a magyar fővárost érte. A bizottság sajnálatát fejezte ki, hogy egy ilyen kvalitású társulatnak csupán egy ilyen középszerű lakóhely jutott.
A szállodában sincs nyugtuk.

tovább >>

32. nap - Az elmúlt napok összegzése:Milliós károk! Külföldi segítség! Hazai hálátlanság!

Kedves, és mélyen tisztelt blogolvasóim!

A képen az előadás két főszereplőjét láthatják. (videó-keverő 1. és videó-keverő 2.)

Szombat. Vidám munkaszag terjeng a Trafóban. A napsugár beleharap a színpadba a nyitva hagyott oldalajtón keresztül. Kezd komollyá válni. Kezd testet ölteni. A szívekben a premier-drukk ütni kezdi a ritmust, ami egyre csak gyorsul… gyorsul… gyorsul… majd megáll…
A társulat egy emberként kapja a szívinfarktust. A lázasan forró munkanap temperatúrájában valami megváltozott. A hőmérséklet csökkenni kezd a teremben. Hogy mi okozza? A két keverő pult hűlt helye!!!
Tolvaj! Rablás! Két millió forint. Juhász András (Juhé), a produkció VJ-je* térdre borulva fekszik az arcán, halkan szuszog a hatalmas test. Néhányan kirohannak az utcára, de ott csak a csobogó szökőkút ártatlankodik.
Kiderül, hogy a produkció céges telefonja is az asztalon volt. A sürge asszisztens, Büki Dóra (Bükköny) hívja is serényen! Kicsöng. Ám a tolvaj nem veszi föl…

*Napi defi:
VJ - Videó Zsoké: Főleg szórakozóhelyeken látni, amint masináival színes ábrákat lövell a falra gondos összevisszaságban. A színházban arra használják, hogy a gyengébb színészi teljesítmények alá egyfajta vizuális mankót építsen.

Ez az előadás nem mehet le videó nélkül. Ezzel mindenki tisztában van. A pánik eluralkodik, majd az előadás német színésznője, Verena Specht-Ronique (Vespro) emelkedik ki a görcsökben fetrengők közöl. Hangja nyugodt.

Verena Specht-Ronique: A nagybátyám a német Spectronic cég elnöke. Mondjátok a típusszámot!

Másnap a típus az asztalon volt. Mind a kettő. Verenát vállára veszi a társulat, könyörögnek neki: kérhet akármit! Verena négy jegyet kér az előadásra. A menet megáll.A társulat leteszi a földre. Mindenkinek kettő jegy jár. Végül azt találták ki, hogy rakjam fel őt ide, mint valami dicsőségtáblára. Ő az! Köszönjük, Verena!
Vespro

tovább >>

2007. augusztus 9. - Az elátkozott Taxis jelenet, Jimmy Hendrix emlékének sárba tiprása és a tesztkoncert

Terhes Sándor (Teri) és Scherer Péter (Kapa) színművészek, valamint Vinnai András (Vityi), az prodzsekt szövegírója kora reggel találkoztak, hogy megbeszéljék az előadás vezérmotívumának, az ú.n. Taxis-vonalnak az ívét, vázát, dramaturgiai szövetét és szövődményeit. Az elhangzott ötletek közül kiemelnék egyet, amely mindent elárul a munkának álcázott, vérlázító eszetlenkedésről. "Mi lenne, ha a taxis slusszkulcsán fityegő nyúlfarok egy igazi, élő nyest lenne, akit betanítanánk, hogy adott jelre, ráadja a gyújtást!?" Az ötlet általános izgatottságot szült, a társaság elindult egy közeli hobbyállat kereskedésbe.
tovább >>

2007. augusztus 8. - 3. nap helyett kényszerszünet

A harmadik próbanapon elnapolta a próbát egy sajnálatos esemény… Nem is esemény, inkább jelenség, bár látni nem lehetett, csupán érezni. Képzeljünk el egy szürke melegítőruhát. Illetve nem egyet… 15-öt. 15 nadrág és 15 felső. Az előadás látvány és jelmez kreátora, N. Fruzsina névre szóló alapjelmezeiről van szó.
tovább >>

2007. augusztus 7. - A 2. nap kudarcai, a Rába-botrány, a Bánki-ügy, a Sárosdi-gyalázat, valamint a Nagy-skandalum

Újfent itt vagyok fent!

A 2. nap az 1. végével indult útjára. A társulati tagok pontban éjfélkor gyűltek össze a Nagymező utcában, a Mai Mano kávéház teraszán. Jómagam a Moulin Rouge jobb felső lapátja mögé bújva figyeltem az eseményeket. Távcsövem keresőjében egy születésnapi torta lángját pillantottam meg az éjszaka homályában. Sárosdi művésznő 31. születésnapja fölött ült tort a hazai színjátszás krémes elitje. Minden békés mederben látszott csörgedezni; ajándékok, jókívánságok röpködtek a trolibusz vezetékei fölött. Az idill azonban csak addig tartott, míg meg nem jelent Rába Roland. A Jászai Mari emlékplákettel bíró színművészről ugyanis időközben kiderült, mi is az a más, ami miatt cserben hagyta mindazokat, akik annak idején maguk közé emelték. A társulat - ujjbegyeimet használva online szócsőként - ezúton kíván neki minél gyalázatosabb próbaidőszakot és bemutatót a M. Kornél vezette produkcióban.

tovább >>


2007. augusztus 6. -
Mégis lesz előadás?
Fellélegezhet a Krétakör, de azért jobb ha nem tüdőzik le túl mélyre a megkönnyebbülést. Úgy tűnik az új produkció próbái folytatódhatnak.
Üdvözlöm Önöket!
A Láng Annamária és Nagy Fruzsina vezette PestiEsti prodzsekt bloggere vagyok. A "prodzsekt" szót egyébként nem tudom, tudták-e, de a Krétakör ültette át a magyar színházi világ nyelvezetébe. Azelőtt a hazai teátristák kizárólag a "munka", a "próbafolyamat", és a "színházi elfoglaltság" szavakat használták mindennapi érintkezéseik során.
Ennyit a nap definíciójáról.
tovább >>






Dr. Thajmtravell Imre, prekognitív színikritikus, bérblogger
Linkek