2007. augusztus 21.
Külföldi előzmények után január óta már a hazai középiskolákat járja különleges
színházelméleti szemináriumával a Krétakör Színház. Az eddig zártkörű tanórák
most végre nyitottá váltak azok előtt is, akik már elhagyták az iskolapadot.
Hamlet-kurzus három hangra à la Schilling.
Semmiből világot építeni - így is megragadható a színház elillanó lényege.
Azonban az a látvány, ami a hamlet.ws előadásán fogadja a nézőt, már-már
provokációnak hat, miközben legfeljebb feledékenységünk meg elkényelmesedett
színházba járási szokásaink okolhatók meglepettségünkért. Mert itt mindvégig szó
szerint semmiből kell a három színésznek, meg persze nekünk, nézőknek
építkezni.
Alig tíz négyzetméteres, szigorúan üres, négyzet alakú teret ülünk körbe
három, emelkedő sorban. A tornapadokból kialakított négy első sor közepén
egy-egy "játszó szék". Az üres tér és a kiemelt pozícióban lévő székek jelenítik
meg a Hamlet összes helyszínét - hiányérzet nélkül. Utcai fények és a
terem "normál" világítása adja a fényt, a zenét majd maguk csinálják a színészek
(zeneszerszámok nélkül persze). Kellékekre sincs szükség - a Szellem még a darab
elején dühödt szitkozódással sodorja le fia fejéről az egyetlen, utóbb
kellékként értelmezhető baseballsapkát, ezután azonban már valóban semmilyen
tárgy nem töri meg a szikár, célszerűségében nagyszerű rendet.
A cikk teljes egészében a kulutra.hu oldalán olvasható.
Jászay Tamás, 2007. augusztus 18.