![]() |
2007. október 20-án
közönségtalálkozót tartottunk a Sirály után. Olyanok is eljöttek, akik nem
aznap nézték meg az előadást, aminek nagyon örültünk. Egész jó kis beszélgetés
alakult ki, ezért úgy döntöttünk, hogy szerkesztett változatát közreadjuk. A
megszólaló nézők nagy részét nem ismertem, ezért csak a társulat tagjait
tűntettem fel név szerint. Azért is tematizáltam kicsit az elhangzottakat, mert
a továbbiakban szeretnénk minél konkrétabbá, ha úgy tetszik hatékonyabbá tenni
a találkozásokat. Legyenek elképzeléseink egymással kapcsolatban, kérdezzünk
egymástól határozottan, hogy a válaszok is egyre célratörőbbek lehessenek.
Nagyon jó érzés volt, amikor vitáztunk, vagy a nézők egymásra kérdeztek rá.
Lépjünk ki a szokásos néző-művész viszonyrendszerből, amikor a kommunikáció
félszeg locsogássá silányul. Senki sem örül az ilyennek, csak éppen nem meri
szóvá tenni. A társulat nevében is köszönöm, hogy megtiszteltetek minket
jelenlétetekkel, és bátorítanám a többieket is, hogy jöjjenek, kérdezzenek,
nyilvánítsanak véleményt, vitázzanak is akár.
Következő találkozónk a Bánk-bán
után lesz november 3-án. Ellentmondásos előadásunk megosztotta a
közönséget, ezért szeretnénk ütköztetni a véleményeket. Meghívunk személyesen
néhány nézőt, akikről tudjuk, hogy határozottan szerették, vagy éppen ki nem
állhatták Zsótér Sándor koncepcióját. Körünkben ott lesz természetesen ő maga
is, akit én magam fogok kérdőre vonni Bíberáchként.
Íme a beszélgetés szerkesztett
formában.
- Lehet egy ostoba kérdésem Wernerhez?
Pap Gergely vagyok. Akcentussal beszélsz egyébként is?
- Tilo: Német vagyok.
- Süsü: Az érdekes egyébként,
hogy német az író?
- Szerintem ez így sokkal
színesebb. Én szeretem a német nyelvet, és szeretem a kettősségét is.
Improvizáció
- Színházzal foglalkozom, és azt
szeretném kérdezni, hogy mennyire fix ez az előadás? És az is kérdés volt
számomra, hogy amikor közöttünk ültök, akkor a szerepetekben vagytok, vagy nem?
Ezt nem tudtam eldönteni, de nem biztos, hogy el kell.
- Lacika: Mindig vannak kötetlen
részek az előadásban, de nem mindig kuncogok. Én teljesen nézőként néztem
akkor.
Térhasználat
- Milyen érdekes hogy többféle
kimenet van. Én úgy éreztem, hogy akkor vannak benn a színészek, amikor szó van
róluk.
- Süsü: Amikor bemutattuk az
előadást a Fészek klubban, volt egy speciális helyszín, és nagy fejtörést
okozott, hogy hogyan lehet ott átjárni. Felmerült a kérdés, hogy ez mennyire
legyen fontos. A Színművészeti Egyetemen nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a
járásnak határozott iránya legyen. A folyamat úgy alakult, hogy egyre kevésbé
lettek határozott irányai a mozgásoknak. Mivel Dorn-nak nincs jelenete a
harmadik felvonásban, ő kimegy a térből, de Polina, akinek még lesz némi
játéka, nem. Amikor ma kiment Annamari a függöny mögé, és a Zsolt keresgélte, az
nem egy megbeszélt akció volt, tegnap ez teljesen máshogy alakult.
Hegedű
- Fájt.
- Süsü: És volt másnak is akinek
ez fájt?
- Szerintem a hegedű egy nagyon
jó eszköz volt.
- Zsolt: én arra lennék kíváncsi,
hogy nektek melyik az erősebb hatás? Most csak egyszer léptem rá a hegedűre, de
volt hogy darabokra törtem.
- A tűréshatár. Hogy nem csinálsz
már vele semmit. Tehát egyszer lépsz csak rá.
- A hegedű egyébként is egy
gyönyörű hangszer….
- Süsü: Számodra ez kinek az
élete volt?
- Az enyém.
- Ez a kép, ez az összetört
hegedű szerintem mindenkihez kapcsolható.
- Amikor láttam ezt az összetört
hegedűt, az jutott az eszembe, hogy láttam pár hete a Baumaxban 5000 Ft-ért egy
hegedűt, és ez biztosan olyan típus lehetett. Mindenki rosszul érzi magát, és
mégsem történik semmi. Feldobott ez a hangeffektus.
- Ez egy zseniális húzás
szerintem.
Interakció
– Annamari rám nézett nagy bambi
szemekkel, és nem tudtam hogy szerepben volt-e, vagy nem? Én úgy éreztem, hogy
pár ember szerepben van, pár ember meg nem.
- Annamari: Nincs különbség.
- Ti vagytok a színpadon is ebben
az előadásban?
- Zsolti: Pontosan azt keressük,
hogy mikor színház és mikor valóság? Ha Annamari a szemedbe néz, akkor azt
látod, hogy most ugyanúgy néz a fiúra, mint most rám, és akkor benned
összecsúszik valami.
- Tehát gyakorlatilag behelyezed
a nézőt a színpadra.
- Bori: Igazából te nézel
Annamari szemébe.
- Tilo: Amikor kint ülök és rólam
van szó egy-két helyen, akkor próbálok nem részt venni a jelenetben. Számomra
ez csak energiakülönbség. Számomra fontos ebben az előadásban, hogy valamit el
is mesélünk. Azt szeretném, hogy vegyetek részt ebben az egészben.
- Tehát mindenkinek saját
szabálya van a kint és benntlétre.
- Tilo: Számomra ennek nincs
szabálya. Jelen vagyok.
- Én akárhogy keresem, nem
találom a színpadot. Hol van itt a színpad?
- Ok, hogy nincs színpad, de
mégis van valóságos takarás és nem valóságos takarás.
- Szerintem ennek az előadásnak az
az egyik adottsága, hogy nincs színpad.
- Ne haragudj, azért van nézőtér
és van színpad.
- Süsü: Ez egy virtuális dolog
szerintem, mindenki maga dönti el, hogy hova teszi. Lehet, hogy valaki nem
figyeli, hogy a színész kint van, és az számára a szabály, hogy amikor középen
van és megszólal, akkor részese a történetnek, ha meg nem, akkor nem.
- A színészek nem a helyzetekhez
képzelnek el karaktert, hanem saját magukat adják a helyzethez, és ezért sem
gond szerintem.
- Süsü: Az, hogy a színészek köztetek
ülnek, kifelé és befelé is hat, hiszen a színésznek is furcsa helyzet, hogy két
vadidegen ember között ül, akik számára az az elképzelés, hogy akár ők is
beszélhetnének, nyilván a nézőt is zavarba ejti. Talán köztetek is van, akit
zavart ez a játék. Van olyan is, aki bátrabb és belenéz a színész szemébe. De
ez a színész számára egyben megszorítás is, mert pl. ha én most elkezdek
szavalni, akkor előbb-utóbb észreveszem hogy amit csinálok, szavalás. Olyan
emberszerű próbál lenni mindegyikünk, csak az a kérdés, hogy ezt hogyan tudjuk
elérni.
Hallhatatlanság
- Tudom hogy ez a stúdió nem a
Vígszínház, ahol az a lényeg, hogy hangerő, hangerő, hangerő, de nagyon sok
mindent nem hallottam. Engem ez nem annyira zavart, mert ismerem és olvastam is
a darabot, és gondolkodhat is egy picit a néző, hogy mit hallott. Ez egy
koncepció részetekről, hogy nem színpadisan beszélni?
- Süsü: Volt más is, aki nem
hallotta az előadást és zavarta is?
- Igen.
- Süsü: Tudsz rá példát mondani,
hogy melyik részt nem értetted?
- Több részt nem értettem, nagyon
sok mindent.
- Süsü: Miért lehetett hogy
valamit nem hallottál, de el tudtad fogadni?
- Az volt az érzésem, hogy ez
akkor tudott a legjobban működni, ha teljesen természetesen beszéltek
egymáshoz, és el tudtam fogadni, hogy nekem feladatom ezt megpróbálni
megérteni.
- Engem egy idő után zavart, hogy
vannak olyan mondatok, amiket nem hallok.
- Süsü: Azt gondolom, hogy az nem
jó, ha a néző nem hallja a szöveget – mi ebben a csapdában vagyunk –, de az sem
jó, ha mindent értünk, és elveszítünk valamit ebből a leselkedős attitűdből. Az
probléma, ha arról számoltok be, hogy tömeges hallhatatlanság tapasztalható. Tehát
látszik, hogy még nem értük el a célunkat. Az a megoldás, ha nem tűnik
mesterkéltnek, ahogy beszélek, de mégis hallanak a sarokban is. Lehet, hogy
időnként pszichésen jön a visszafojtás, amiről már Sztanyiszlavkij is írt.
Medvegyenko
- Egy picit úgy érzem, mintha a
felvezetés utalna a mai helyzetre vagy feszültségre (a tanító azt mondja, hogy
keveset keres). Ez szándékos? Hiányzik, hogy kiakadjon ez a karakter.
- Süsü: Csehov kb. 10 évvel a
Nagy Októberi Szocialista Forradalom előtt írta ezt a darabot. Benne van, amit
gondolsz róla. De én úgy érzem, hogy azzal játszik, hogy csak kitörésre utaló
szándékot mutat. Hogy mindenki kiadhatja magából a feszültséget, egyedül ő nem.
- Ha ilyen aktualitással indul a
darab, akkor ennek a konfliktusnak valahol folytatódnia kell.
- Én úgy gondolom, hogy valahol
folytatódik, és a végén már fel is villan, hogy Medvegyenko talán egyszer ki
fog borulni.
- Ha 44 e ft-ról beszélünk, az
nagyon is aktuális.
- Annamari: Gyakorlatilag majdnem
minden szereplő arról beszél, hogy nincs pénze, vagy ha van is, az nem elég.
- Süsü: Én azt gondolom, hogy ez
Medvegyenko esetében még jogos is. Gyakran jártunk mostanában iskolákba, és találkoztunk
tanáremberekkel. Valóban „44” ezer van, de nem éreztem, hogy valaha is úgy fog kitörni
belőlük ez, mint mondjuk itt Pesten a rombolókból. Medvegyenkó számára a valódi
kitörés az lenne, ha megkapná Mását.
- És van egy gyerek, akit lehet
táplálni tovább a tűréssel.
- Nekem volt egy olyan érzésem,
hogy nem a 44 ezer volt az igazi problémája, hanem ezzel akarta felhívni magára
a figyelmet, hogy el van nyomva.
- Nekem az volt az érzésem, hogy
van két színész, aki normálisan beszél, az összes többi meg csak panaszkodik.
Mindenki ugyanazt mondta, ugyanazokkal fejezte ki az összes érzelmét, és összesen
két emberben volt változás.
- Nekem is ez volt az érzésem,
hogy a többi ember két év után sem tudott tovább fejlődni, nem tudtak túllépni.
Te sem érezted jól magad, mert visszavágytál vidékre, te meg nem tudtad
elfelejteni őt. Szóval szerintem pont ez volt benne a lényeg, és ez volt, ami
nyomatékosította bennem, hogy muszáj túllépni a dolgokon.
- Süsü: Mondjátok, hogy
egzisztenciálisan, meg sors, meg nyeli a problémákat, szerintetek ezzel
szerepet játszik?
- Szerintem ez a panaszkodás
Medvegyenko részéről csak rávezetés volt, mert nehéz volt kimondania, hogy
szeretlek.
- Nem értettem, hogy az orvos
miért nem fogott vele kezet?
- Süsü: Mindig voltak olyanok, az
általánosban meg a gimiben is, tehát voltak olyanok, akik semmi különösebb
hibát nem követtek el, mégsem voltak kóserek a többiek szemében. Mindenki
kiközösítette azt az egy gyereket.
- Ez a figura a teljesen
hétköznapi és normális életet szeretné a többi szereplővel ellentétben. Tök
normális életet szeretne, ezért szívatják meg. Tök elégedett lenne, nevelgetné
a gyereket, semmi különös, a többi meg mind ki van borulva.
- Én nem tettem volna hozzá a 44
e Ft-ot, mert nem erről szól a Medvegyenko. Nem tud együtt lenni a többiekkel.
Mindig jön ezzel a forinttal, de nem ez a lényeg.
- Süsü: Az eredetiben ő rubelről
beszél. Tehát beszél róla, csak átváltottuk forintra.
- Én a darab alapján úgy
gondolom, hogy az ő karaktere fejlődött a legtöbbet, mert hazament a gyerekéhez,
és nem várt a feleségére.
- Annamari: Ő az egyetlen, aki
felelősséget vállalt. A többiek, senkiért sem vállalnak felelősséget.
- Nekem az volt az érzésem, hogy
minden szereplő egoista, ő is egoista volt. A 44 e pont a jelentéktelenségét mutatta.
Én nem éreztem őszintének. A kezdetben ezzel próbálta magára fordítani a
figyelmet, a végén meg a gyerekkel.
- Süsü: Csehov belerakja a
megoldást azzal, hogy „senkinek sincs joga elválasztani az anyagot a szellemtől”,
amit ez az ember komolyan is gondol. A nagy lángolásról a művészet iránt, Medvegyenko
azt gondolja, hogy egy kalap trutyi, és hogy a hétköznapi életet oldja meg, aki
tudja, mert az a nehéz. Tehát nem a szellem, hanem valami konkrét. Szerintem
azzal, hogy beajánlkozik Trigorinnak, Csehov azt üzeni, hogy ez a történet.
Szerintem a 44 ezer annyiban fontos, hogy ő ezt állítja szembe Kosztyával és az
ő művészetével.
- Bennem az is volt, hogy ide
beültünk nézni a művészetet, és zavart, hogy miért az anyagiakról van szó
először?
Döntéshelyzetek
- Süsü: Csehov, saját állítása
szerint, azért írja ezeket a darabokat, hogy megmutassa az embereknek, hogyan
ne éljenek. Nektek volt ilyen érzésetek?
- A hegedű összetörése azt
mutatta számomra, hogy idáig is fajulhat valami. Hogy az emberek mennek az
álmaik után, és idáig jutnak.
- Zsolti: Csehov arról beszélt,
hogy az emberek mindig másokat tesznek felelőssé a saját boldogságukért. A
pénzt például. Ennyire egyszerű lenne? Az hazugság, hogyha lenne pénz, akkor
sokkal jobb lenne minden.
- Nekem az volt még ilyen
pillanat, amikor Mása azt mondta, hogy férjhez megy, mert így magába tudja fojtani
az érzéseit.
- Azt tényleg elhiszi Mása, hogy
el tudja felejteni, ha elköltözik máshova?
- Lilla: Nagyon sok ilyen
önhazugságba bele lehet menni. Rengeteg ilyen van, mert nem látsz más kiutat,
mert nem látsz tisztán. Mása elképzeli magát boldogan a leendő gyerekével,
hiszen az egy új problémakör, lehet vele foglalkozni.
- Szerintem Csehov azért írta ezt
a darabot, hogy megmutassa, hogy figyeljetek, így élünk! Mert teljesen
életszerű volt minden, mintha a szomszédban élnénk.
- Mása és Medvegyenko olyan
döntést hoztak, ami ellentétes önmagukkal, aztán már nem volt megállás.
- Nekem az volt az érzésem, hogy
Mása hihetetlen méltósággal viseli a helyzetét. Talán Csehov azt mondja, hogy
semmi esélyünk sincs szembeszállni az érzéseinkkel. Tehát ez sakk-matt. Itt a
legnagyobb emberi érzések tökéletes példáit látjuk. Szerintem ilyen értelemben
Kosztya elköszönése is hihetetlen méltósággal zajlik.
- Süsü: Ez azt jelenti, hogy
nincs is más alternatíva?
- Aki szerelmes, az szerelmes, és
ez a történetben egészen elképesztő. Ez nagyon nem szociális dolgokról szól.
- Szerintem Nyina önmagát sem
szereti. Senkit sem szabad annyira szeretni, hogy önmagamat már ne szeresem,
mert akkor elveszítem az összes méltóságomat.
- Szerintem Csehov megadja a
lehetőséget Nyinának. A döntések ott vannak, hogy így is meg úgy is lehetne, ez
mesterien van megcsinálva minden szereplőnél. Csehov mindig azt mutatja meg,
hogy rosszul döntünk, pedig volna esély jól is dönteni.
- A szereplők nem merték igazából
vállalni magukat.
- Süsü: De a vágyam nem én vagyok?
- Csak a vágyaimat – hit nélkül –
lebegtetni nem elég. Ők nem hittek a vágyaikban. Nyina megtanult tűrni és nem
vállalni magát.
- Süsü: Te azt érezted, Nyina úgy
döntött, hogy a tűréssel képes lesz életben maradni?
- Szerintem szereti Kosztyát, de
nem szerelemmel, ha viszont szerelemmel szeretné, akkor még jobban tönkretenné.
Amíg nincs meg valami, addig küzdünk utána. Kosztyával könnyű lenne, és ezért
inkább elmegyek szenvedni.
- Süsü: Ha van egy vágyképem, teljesen
mindegy mi az, de ha nem hiszem el hogy el tudom érni, akkor inkább hagyjam a
fenébe?
- Még akkor is lehet, hogy be fog
teljesülni, de nem mindegy, hogy egy belső bizonyossággal haladok-e felé, vagy…
Pl. Kosztya tudja, hogy írni fog, ez az ő belső bizonyossága, még ha tudja is,
hogy lehet hogy döcögve fog elindulni.
- Süsü: Érdekes, mert közben meg
arról számol be, hogy nem jött neki össze semmi.
- Attól én még kapok pofont, hogy
hiszek valamiben. Az embernek tapasztalatokat, tudást és pofonokat kell
felszedni.
- Süsü: Nekem meg pont ez a
tapasztalat hiányzik a szereplőkből. Nem tanulnak semmiből.
- Pont ilyesmit akartam mondani,
hogy én nem láttam érdemi választási lehetőséget, hogy bármelyik szereplő tudna
jól dönteni. Szerintem, ha besétálnék ezek közé a szereplők közé, én sem tudnék
boldog életet összehozni magamnak. Azt szeretném még bedobni ehhez, hogy
majdnem mindenkinek volt foglakozása, de szinte senkit nem láttunk a
hivatásában dolgozni. Például, a tanító mindig elmondta hogy tanító, de nem
láttuk munka közben, csak azt hallottuk, hogy mennyit keres.
- Arkagyina dolgozott.
- Süsü: Arkagyina valóban
előveszi az arzenálját, de mintha senki nem lenne sikeres, mert a méhek
megdöglenek, az emberek meghalnak, a gyerekeket meg nem tanítja senki.
Szerintetek tényleg kizárólag így dönthetnek a szereplők? Tényleg nincs
választás?
- Én nem olvastam a darabot, de
attól kifejezőbb és életszerűbb, hogy a szerző nem tünteti fel a pozitívumokat.
- Süsü: Amikor kívülről nézem két
ember vitáját, én, aki ott ülök tőlük két méterre, látom milyen egyszerű lenne
a megoldás, szívesen odamennék, hogy segítsek megoldani a problémájukat. Ez a
darabban is működik, nektek is volt ilyen érzésetek?
- A darab problémája a művészet
és a szerelem kérdése. Én látok képzőművészeket, akik borzasztóan szar munkákat
csinálnak, úgy érzik, hogy ez a hivatásuk és boldogok. Mi mondhatjuk-e azt,
hogy rossz munkát végzett? A másik meg a szerelem. Ha a hallott vitának
egyetlen problémája van: szerelmes vagyok valakibe, de ő nem szeret, akkor nem
nagyon tudsz megoldást kínálni rá.
- Süsü: Az a képzőművész, aki
boldog az alkotásaival, az elsősorban egy boldog ember, másodrendű, hogy milyen
alkotásokat készít. Ha az embert elragadja a szenvedély, és hisz abban hogy ő
művész lesz, az számára jó.
- Tilo: Én azt gondolom, hogy
minden egyes szereplőnek lenne lehetősége másképp dönteni. Sokat mond rólunk,
ha úgy gondoljuk, hogy nem lehet másképp dönteni. Bennünk nincs utópia, azt
mondjuk, hogy szarul kell élni, ez a sorsunk, nincs más lehetőség. Én azt
mondom, hogy ez nem sors, lehet másképpen is!
Önvizsgálat
- Süsü: Nem valami olyasmi ez a
darab, mint a mai tévésorozatok? Hogy nézzed milyen az ember, és ha sokat
nézed, rájössz, hogy úgy, ahogy ők élnek, nem szabad.
- Az átlagos emberek nem
arisztotelészi hősök, és nem mernek dönteni.
- Süsü: Pont akkor, Csehov
idejében volt a váltás, hogy fenébe már a hősökkel, hogy jelenjünk meg átlagos
ruhában a jelen időben. Én ezért mondtam összehasonlításul a sorozatot. Olyan
hosszan nézzük a kisszerűségünket, hogy esetleg van egy pillanat, amikor meg is
látjuk.
- Ha meglátom azt, ami adott
esetben sorsfordító lehet az életemben, vajon képes vagyok-e megtenni is? Mert
az egyáltalán nem biztos. Számtalanszor vagyunk úgy, hogy felismerünk magunkban
bizonyos hibákat, és évek múlva arra döbbenünk rá, hogy nem tettünk ellene
semmit, pedig azon dolgoztunk.
- Mit kezdenénk azzal, ha a
darabban megoldódnának a problémák? Szerintem az nagyon egyértelmű üzenete
ennek a darabnak, hogy nem érdemes úgy élni, ahogyan ezek az emberek élnek.
- Szerintem azért nem vállal
felelősséget Csehov, hogy lesz-e erőnk megváltozni?
- Süsü: Ez egy kérdés, hogy ez
működik-e vagy sem, de egy pavlovi reflex, hogy én ezt már láttam. Nem tudom
hogy a színházban vagy az életben, de elvileg beépülhetett. Ezek nem létező
figurák, kitalált emberek, de hogy odáig el lehet menni, hogy miért nem lázadt
fel, ez egy valóságos kérdés. A 19., században filozófusok arról vitáztak, hogy
a Hamlet rosszul döntött, és kikérték maguknak, hogy így döntött. Nem a
Shakespeareről vitáztak, hanem Hamletről mint történelmi személyiségről. Tehát
hogy el kellett volna vállalnia a koronát és egy teljesen új típusú társadalmat
kellett volna felépítenie. Hamlettel perlekedtek, aki nem is létezett. Ez
hasonló ahhoz a korábbi gondolathoz, hogy Medvegyenko miért nem lázad fel.
Tehát nem tudjuk kikerülni, hogy úgy beszéljünk egy szereplőről, mintha
valóságos létező volna. Számomra az a legnagyobb kihívás, hogy magát a szerzőt
megértsem, aki képes volt tíz egymástól függetlenül létező karaktert,
valóságosan létezőnek tűnő emberi sorsot megírni. Számomra evidenciának tűnik
az a gondolat, hogy végső soron ő volt mindegyik. Medvegyenkoval elmondatja,
hogy az élet a nehéz, nem a művészet. Trigorin szájába adja, hogy nem szereti
magát, mint írót. Nyina azt üzeni, tűrni kell. Kosztya pedig azt, hogy ne a
formára a tartalomra koncentráljunk. A Sirály maga Csehov, egy ember
gondolkodásának térképe.
- Lehet hogy pont azokon a dolgokon
keresztül, amit megszült, jobban látta a saját hibáit belülről, mint más
kívülről.
Egy fotó
Süsü: Van egy fotó, ahol ül a nagy
Tolsztoj a verandáján, és egy kinyitott ablaktábla másik oldalán Csehov. Tolsztoj
ugyanis csak így volt hajlandó beszélgetni vele, üvegen keresztül, mivel tbc-s
volt. Egy ember, aki orvos, és tudja, hogy halálos beteg, aki egész életében
regényíró szeretne lenni, de nem tudja ezt elérni, aki nem tartja magát eléggé
tehetségesnek, és ezért csak nagyon nehezen tudják rávenni, hogy nézze meg a
darabjait színházban, inkább gyógyítja a parasztokat vidéken. Mit tudhatott ez
az ember az életről?
Köszönöm, hogy eljöttetek, és
beszélgettetek velünk. Szevasztok.