2007. november 6.
Ellenfény - Színház

címlapon és reflektorfényben a Krétakör

Mindkét színházi folyóirat novemberi száma egy teljes fejezetet szentel a Krétakörnek. Ízelítőül ezekből idézünk:

A világra kérdezés szenvedélye - Perényi Balázs a hamlet.ws-ről
Trónbeszéde után Rába Roland körbenéz, és egy tizenéves gyerek nézőhöz intézve szavait elbocsátja a külhonba készülő Laertest. A közönséget bevonó gesztusok sora - bemutatkozás, szemkontaktus, nézőknek mondott szövegek, nézők szerepbe emelése (fogadalmat teszünk mi is, hogy hallgatunk a szellemről), személyes kommentárok, anekdoták, reakció a közönség reakcióira - közös gondolkodásra hív. A nézők megszólítása egyben erős színházi hatás; felkelti és ébren tartja a figyelmet, feszültséget teremt vagy old. Ez nem interaktív előadás, mégis a közös - színházi - játék örömével zajlik. Újra és újra figyelmeztetnek rá, hogy ami történik, "csak" teremtő játék. Ugyanakkor az elszántság, a játékosságba burkolt eltökéltség, az öniróniával átitatott, de tiszta és őszinte közlésvágy, a valódi beszélgetést szimuláló közvetlen közléshelyzet világossá teszi, hogy alig lehet fontosabb dolog, mint eljátszadozni a Hamlettel. Érintettségünk nyilvánvaló: Hamlet cinkosává és sorstársává avatnak. ...

Pizzaember a blue boxban - Urbán Balázs a PestiEstiről
A Krétakör és Nagy Fruzsina közös produkciója látvány és verbalitás kettősségére épül. A népszerű lapra asszociáltató cím, melyen keresztül megidéztetnek a budapesti éjszaka fragmentumai, apró mozaikokból összeálló szerkezetet takar. Megcsodálhatjuk a tervező eredetien formabontó, invenciózus kreációit, melyek köré történetek, de legalábbis etűdök épülnek. Noha ez a törekvés az előadás egészén érződik, kevés az olyan jelenet, melyben a látványosan extravagáns jelmezek mellett a szöveg is meghatározó. Jellemzőbb, hogy a tervezői látomásokat inkább kiegészíti, kíséri a szöveg, az igazán frappáns, verbálisan erős jelenetekben pedig a ruhák játszanak kevésbé fontos szerepet. Ami legalábbis megkönnyíti a nézői koncentrációt - s ez nem baj, hiszen a befogadói figyelmet a bemutató több eleme amúgy is megosztja. ...

"Új formák kellenek", Schilling-workshop Komáromban - Tarr Ferenc írása
Schilling Árpád 2007. július 9. és 25. között színházi workshopot tartott a komáromi Csillag-erődben. A hetvennégy jelenlévő többsége a három magyar nyelvű Színművészeti Egyetem diákja volt, de részt vehetett egy-két intézményen kívüli, színháznak elkötelezett "szabadúszó" - mint például én - is. A helyzet hozta magával a kérdéseket: Mihez kezd egymással ennyi kortárs színházi ember? Képes-e a "nyolcvanasok" nemzedéke új elképzelésekkel, témákkal, formákkal "beszállni" a mai színházi életbe? Mi a jelentősége annak, ha az ország egyik legjobb rendezője összehozza, beszélteti, dolgoztatja a szakma legfiatalabb generációját? ...

A TELJES CIKKET A SZÍNHÁZ NOVEMBERI SZÁMÁBAN OLVASHATJÁK!


Együttjátszások - beszélgetés a Krétakör Színház hamlet.ws című előadásáról
Bár "hivatalosan" csak augusztus végén mutattták be a Schilling Árpád rendezte Hamletet, az előadást február óta több mint harmincszor játszották különböző középiskolákban és egyetemeken. Mivel a produkció nagyon sok olyan eszközzel él, amely rokonságot mutat a színházi neveléssel (Theatre in Education - TIE), ezért a Krétakör Színház új bemutatójának szakmai elemzéséhez drámatanárokat haívtunk meg: Bethlenfalvy Ádámot és NYári Arnodoldot a Kerekasztal Színházi Nevelési Központból, Takács Gábort és Gyombolai Gábort a Káva Kulturális Műhelyből, Vatai Évát a pécsi Leőwy Klára Gimnáziumból, Golden Dánielt a budapesti Vörösmarty Gimnáziumból. Az Ellenfény szerkesztőségét Szűcs Mónika és Sándor L. István képviselte. A beszélgetésen részt vett a rendező, Schilling Árpád is. A nveomberi számban a késő éjszakába nyúló eszmecsere szerkesztett változatát közölték.

Plasztikussá tenni a gondolatot - Gyabronka Józseffel és Rába Rolanddal Perényi Balázs beszélgetett
A színészi munkáról, a játékstílusról, az előadás célkitűzéseiről és hatásáról...

Hiányzik a lövőcsel - Kelemen Orsolya kritikája a PestiEsti című előadásról
A Pesti Estben megjelenő információhalmaz a budapesti élet sajátos foglalata: mozi, zene, szórakozóhelyek, étel-ital, apró - ha végiglapozzuk, képzeletbeli utazást tehetünk a pesti éjszakában. A Krétakör legújabb előadását a programmagazin ihlette: irtuális kalandozást kínál az éjszakai városban, mintha tetszőlegesen felütnénk egy-egy oldalt a lap hasábjain. Az előadás egymáshoz lazán kapcsolódó jelenetei e tematika mentén létrejövő improvizációk alalpján születtek, ami az előadók személyes reflexióihoz is alapult szolgált: saját színészi helyzetüket értékelik, és a Krétakör társulat körül kialakult bizonytalanságból fakadó érzéseiket is belekeverik az előadás szövetébe, melyből saját szavaikkal élve cuvee keletkezik....

A TELJES CIKKET AZ ELLENFÉNY NOVEMBERI SZÁMÁBAN OLVASHATJÁK!

Linkek