Rendezvényünkkel elsősorban a gyakorló színjátszó-rendezők, művészeti csoportvezetők, a színházi nevelés szakemberei, drámatanárok számára szeretnénk segítséget nyújtani -, de szeretnénk megszólítani a szakterületen most indulókat, a kezdőket is. A színházi alkotómunkában megkerülhetetlen elemek hasz-nálatában előadások, demonstrációk és műhelyfoglalkozások formájában vehetünk leckéket ezen a napon.
Szeretettel várjuk az érdeklődők előzetes jelentkezését, amely az alábbi címeken
Juszcák Zsuzsánál vagy Kondás Rékánál tehető meg:
70 335 6285, juszcak.zsuzsa@marczi.hu; 70 335 3959, drama@drama.hu
Részvételi díj: 1800 Ft
A Magyar Drámapedagógiai Társaság tagjainak: 1000 Ft
A Társaság tagságába belépni a helyszínen is lehet, tagdíj egy évre: 2000 Ft
Belépődíj egy programra: 600 Ft
PROGRAM - 2008. február 9.
9.00-tól érkezés, regisztráció
9.30 - A fény, a világítás dramaturgiája
Novák Eszter színházrendező és Bányai Tamás világítástervező által vezetett foglalkozáson színészek közreműködésével, játékos formában kapunk világítási, fénydramaturgiai leckét.
· Ugyanaz másképp (a jelenet marad, a világítás változik)
· A világítás mint a színházi kommunikáció része
· A világítás jelentésközlő és -módosító szerepe
· Világítás a nagyszínpadon
· Kamaratermi világítás (kicsi és alacsony színpadi tér, kevés takarás, közel a néző)
· Gépek takarásban és a "leplezett varázslat"
· Amikor minden technikai feltétel rendelkezésreáll és hogyan "bűvészkedjünk", amikor alig van néhány lámpánk…
13.00 - A térhasználat dramaturgiája
Perényi Balázs drámatanár, rendező előadása és demonstrációja
A színpadi tér szavakkal nehezen megfogalmazható, ám nagyon erős érzéki, alapvető hatásokra képes. Mondatokat, akciókat emel ki vagy érvénytelenít, színpadi alakok súlyát illetve súlytalanságát sugallja. Vannak-e törvényszerűségei, szabályai, amelyeket tudatosan lehet használni a kifejezés érdekében?
Az egyes alakok térbeli helyzete rejtett összefüggéseket fejez ki.
Az egyes szereplők térbeli helyzete hogyan segítheti illetve gátolhatja a játszók térbeli játékát?
· A játéktér és a nézők viszonyának kialakítása
(dobozszínpad, amfiteátrum, körszínpad, pást színpad stb.)
· Takarás, bejövés, kimenés (mit jelent, hogy hol jön be, hol áll meg, hol megy ki a szereplő stb.)
· Hogyan helyezzünk el három szereplőt a jelenetben?
· Hová helyezzük el azt, aki nem beszél, aki éppen nincs akcióban vagy központi akcióban?
· Hogyan helyezzük el a csoportot?
16.00 - Zene és színház
A zene jelentésteremtő és -módosító szerepe a színjátszásban
Uray Péter mozgásszínházi rendező, karnagy és Kovács Márton zenész, zeneszerző előadása és demonstrációja a Kaposvári Egyetem színész-szakos hallgatóinak közreműködésével
· Zene a színházban, zenés színház
· A zene funkciója az előadásban; a zene dramaturgiája
· Amikor a zene nem csak 'aláfest'
· Amikor a zene atmoszférát teremt
· A színész mint hangszer; alternatív zenei megoldások térre és eszközökre
· A színházi pillanat értelmezése zenei eszközökkel
· Zene a mozgásszínházban; ritmus, zörej, akusztikus elemek, zene, zaj