2008. január 21.
A fény, a tér és a zene színházi alkalmazásának alapleckéi, műhelytitkai

módszertani nap színházzal foglalkozók számára a Marczibányi téren

Rendezvényünkkel elsősorban a gyakorló színjátszó-rendezők, művészeti csoportvezetők, a színházi ne­velés szakemberei, drámatanárok számára szeretnénk segítséget nyújtani -, de szeretnénk megszólítani a szakterületen most indulókat, a kezdőket is. A színházi alkotómunkában megkerülhetetlen elemek hasz-nálatában előadások, demonstrációk és mű­helyfoglalkozások formájában vehetünk leckéket ezen a napon.

Szeretettel várjuk az érdeklődők előzetes jelentkezését, amely az alábbi címeken

Juszcák Zsuzsánál vagy Kondás Rékánál tehető meg:

70 335 6285, juszcak.zsuzsa@marczi.hu; 70 335 3959, drama@drama.hu

Részvételi díj: 1800 Ft

A Magyar Drámapedagógiai Társaság tagjainak: 1000 Ft

A Társaság tagságába belépni a helyszínen is lehet, tagdíj egy évre: 2000 Ft

Belépődíj egy programra: 600 Ft

PROGRAM - 2008. február 9.

9.00-tól érkezés, regisztráció

9.30 - A fény, a világítás dramaturgiája

Novák Eszter színházrendező és Bányai Tamás világítástervező által vezetett foglalkozáson színészek közreműködésével, játékos formában kapunk világítási, fénydramaturgiai leckét.

· Ugyanaz másképp (a jelenet marad, a világítás változik)

· A világítás mint a színházi kommunikáció része

· A világítás jelentésközlő és -módosító szerepe

· Világítás a nagyszínpadon

· Kamaratermi világítás (kicsi és alacsony színpadi tér, kevés takarás, közel a néző)

· Gépek takarásban és a "leplezett varázslat"

· Amikor minden technikai feltétel rendelkezésreáll és hogyan "bűvészkedjünk", amikor alig van néhány lámpánk…

13.00 - A térhasználat dramaturgiája

Perényi Balázs drámatanár, rendező előadása és demonstrációja

A színpadi tér szavakkal nehezen megfogalmazható, ám nagyon erős érzéki, alapvető hatásokra képes. Mondatokat, akciókat emel ki vagy érvénytelenít, színpadi alakok súlyát illetve súlytalanságát sugallja. Vannak-e törvényszerűségei, szabályai, amelyeket tudatosan lehet használni a kifejezés érdekében?

Az egyes alakok térbeli helyzete rejtett összefüggéseket fejez ki.

Az egyes szereplők térbeli helyzete hogyan segítheti illetve gátolhatja a játszók térbeli játékát?

· A játéktér és a nézők viszonyának kialakítása
(dobozszínpad, amfiteátrum, körszínpad, pást színpad stb.)

· Takarás, bejövés, kimenés (mit jelent, hogy hol jön be, hol áll meg, hol megy ki a szereplő stb.)

· Hogyan helyezzünk el három szereplőt a jelenetben?

· Hová helyezzük el azt, aki nem beszél, aki éppen nincs akcióban vagy központi akcióban?

· Hogyan helyezzük el a csoportot?


16.00 - Zene és színház
A zene jelentésteremtő és -módosító szerepe a színjátszásban

Uray Péter mozgásszínházi rendező, karnagy és Kovács Márton zenész, zeneszerző előadása és demonstrációja a Kaposvári Egyetem színész-szakos hallgatóinak közreműködésével

· Zene a színházban, zenés színház

· A zene funkciója az előadásban; a zene dramaturgiája

· Amikor a zene nem csak 'aláfest'

· Amikor a zene atmoszférát teremt

· A színész mint hangszer; alternatív zenei megoldások térre és eszközökre

· A színházi pillanat értelmezése zenei eszközökkel

· Zene a mozgásszínházban; ritmus, zörej, akusztikus elemek, zene, zaj

Linkek